A hűséges férfi – de hol marad a szeretet?

A hűséges férfi – de hol marad a szeretet?

Az Agora újabb mozis sorozata, a Francia Filmnapok egy romantikusnak ígért dráma-vígjátékkal indult. A cím – A hűséges férfi – említése mindig általános derültséget váltott ki, szűkebb közegben pedig a hűség fogalmát definiálni igyekvő beszélgetést. A téma tehát izgalmas, ezért kíváncsiságot indukál. A nézők nagy száma is ezt igazolta vissza.

A történet főszereplője (Abel) egy akaratgyenge antihős, híján az önbizalomnak és még egy sor szerethető, tisztelhető – és minimálisan elvárható – tulajdonságnak. Két nő dönt a sorsáról, és elfogad mindent – de tényleg mindent – amit kirónak rá. Egyikük (Marianne – Abel egykori, özvegyen maradt szerelme) dörzsölt, „ha itt vagy úgy is jó, ha nem, úgy is” attitűddel, a másik (Eve – Abel egykori barátja, egyszersmind Marianne néhai férje éppen nővé cseperedett húga) egyenes, őszinte, vagány, de mindkettejükből hiányzik a melegség. Hiányzik a szeretet. Leginkább a szexualitással kapcsolatos kijelentéseik erősítik ezt: a fineszes özvegy szerint minden férfi nagyjából ugyanazt csinálja (most komolyan: szerény tapasztalat birtokában is bátran kijelenthető, hogy ez egy marhaság!), a fiatal lány pedig, aki hosszú évek rajongása után végre megkapja az áhított férfit, finoman szólva is elégedetlen a „teljesítményével”. De tényleg: hol marad a szeretet?

Ha Abel nőkhöz való viszonyulása nem lett volna elég a karakter láttatásához, személyiségét, befolyásolhatóságát más aspektusból is határozottan ábrázolták az alkotók: egy élénk képzelettel megáldott kiskamasz (Marianne fia) abszurd felvetése miatt butácska, naiv nyomozásba kezdett, s persze meggyőződés híján maradt. Az egyetlen őszinte kötődés éppen itt alakul ki: a félárva – kicsit el is hanyagolt – kisfiú és Abel között.

A történet – amelyben a hűség tágan értelmezett, elvont fogalom maradt – végül már-már eltúlzott hollywoodi végkifejlettel zárult, de annyi minden maradt nyitva, hogy tudható: „hősei” nem élnek boldogan, amíg meg nem halnak.

Ahogy a hűségről, úgy a filmbéli karakterekről is vélekedhetünk másként. Ami biztos: a zsák megtalálta a foltját (az egyiket).