XL, avagy HVG 40 – Jubileumi plakátkiállítás

XL, avagy HVG 40 – Jubileumi plakátkiállítás

A 40 éves HVG – Magyarország meghatározó, közéleti, gazdasági-politikai hetilapja – legizgalmasabb címlapjaiból összeállított vándorkiállítással ünnepli jubileumát, amely most Tatabányára érkezett. A lap imázsának szerves része a borító, amely szarkasztikus címeiről és fanyar humorú grafikáiról ismert. A figyelemfelkeltés iskolapéldája, egyszersmind azonosító védjegy. Már negyven éve.

A Vértes Agorájában nyílt kiállítást pódiumbeszélgetés követte, amelyen a lap részéről Jakus Ibolya, felelős szerkesztő és Szauer Péter, a HVG vezérigazgatója vett részt. Mint mondták, éppen úgy kíváncsiak olvasóikra – az ő meglátásaikra, véleményeikre – mint fordítva. Szeretik a párbeszédet, a véleménycserét, s persze az összekacsintást is. A találkozásokra mint inspiráló eseményekre gondolnak, s erőt – időnként ötletet – merítenek belőle. Az Agorába is sokan jöttek el, hogy aktív részesei legyenek ennek a diskurzusnak.

Jakus Ilona és Szauer Péter elsőként a címlapok születéséről mesélt, a team-munka néhány kulisszatitkát megosztva. Anekdotáztak is: arról például, hogy egy-egy címlapon hozott közszereplő – minként azt kell –, humorral fogadta a róla készült „karikatúrát”. Elmondták, hogy a jubileum kapcsán milyen elemzéseket, statisztikákat készítettek. De beszéltek arról is, hogy a véleménykülönbségre, mint szükséges, építő és gondolkodásra késztető dologra tekintenek.

Egy nagyszerű meglepetéssel is készültek: a HVG I. évfolyamának 1. száma hasonmás kiadását kapta minden résztvevő.
Egy ilyen kiadványt kézbe venni hihetetlenül izgalmas dolog, már onnan kezdve is, hogy szembeötlik az ára: 8 Ft. Aztán a fő témák között jól megfér egymás mellett a „magyar-szovjet kapcsolatok” és a “parfümdivat”. Belelapozva a hitetlenkedés, a somolygás és a dejavu váltják egymást az olyan címektől, mint „Szorongó autósok Nyugaton”, „Lada-bemutató Londonban” vagy „USA kontra Japán – Versenyfutás a kínai piacért”.  Kiviláglik az is, hogy a gazdasági-politikai életnek is megvannak az örökzöld témái, a ciklikusan ismétlődő problémái, s persze olyanok is, amelyek elhamvadnak.

Egy van csak, mi változatlan: a Chanel N°5