Megrázó történettel zárult a Téli filmapok, az Agora mozis sorozata

Megrázó történettel zárult a Téli filmapok, az Agora mozis sorozata

A Téli filmnapokat egy igen megrázó történettel zártuk az Agorában: a Perzsa nyelvleckék című dráma a koncentrációs táborok poklát, a fogvatartók és a fogvatartottak lelki világát, s általában a XX. századi történelem felfoghatatlanul kegyetlen epizódját, vagyis azt a kort mutatta be, „mikor az ember úgy elaljasult, hogy önként, kéjjel ölt, nemcsak parancsra”.  

A film főhőse, hogy megmeneküljön az azonnali kivégzéstől, perzsának vallja magát, ám a hányattatásai ekkor kezdődnek igazán: egy náci tisztet kell fárszi nyelvre tanítania. Nem csupán ki kell találnia a szavakat, hanem meg is kell jegyeznie őket. Ehhez különleges szisztémát talál ki: fogolytársai neveiből képzi a szavakat, a jelentések pedig az ő tulajdonságaikhoz társulnak. A „tanítás” okán sok időt töltenek együtt a már háború utáni életére készülő hauptsturmführer-rel, így óhatatlan, hogy mindkettőjük emberi oldala megmutatkozik, furcsa kapcsolatuk pedig kötődést és talán még némi emóciót is felmutat. Sőt! Egészen megrendítő pontra jut, amikor a fiktív nyelven beszélgetnek: megerősítést nyer a náci tiszt meggyőződésének labilitása, amire egészen addig csak úgy lehet következtetni, hogy feltűnően sokszor marad el a reakciója arra a bizonyos karlendítésre… S bár az értelmetlen kegyetlenség szikrája is kipattan egy ponton, alapvetően egy sebezhető ember figurája mutatkozik meg.

A koncentrációs tábor miliője leképeződése a harmadik birodalom megfélemlítésre és a közös ellenségképre épített embertelen és végső soron ingatag hatalmi viszonyainak: a könyörtelen gyilkosból egycsapásra áldozat válhat, mindenki felett van egy magasabb rang, egy nagyobb hatalommal bíró személy, az információ árucikk, az árulás pedig könnyen visszafelé sülhet el. Az emberi életnek nincs értéke… s ez nem függ attól, hogy a gépfegyver melyik oldalán áll.

Ahogy Pákai Ernő – mozis sorozataink szerkesztője – a bevezetőjében elmondta: ennek a témának nagyon sokféle feldolgozása létezik a filmes műfajon belül is, ám mindig érdekes lehet egy új szemszög, egy különleges, még el nem mesélt történet, legyen az valós eseményeken alapuló vagy a azok ihlette fiktív história.  

A borítókép forrása: cirkofilm.hu